12. november 2024
Svindel – slik unngår du å bli lurt
Svindel er dessverre et økende problem, og det kan ramme alle typer bedrifter. Her er våre tips til å unngå å bli lurt.
Svindel er dessverre et økende problem, og det kan ramme alle typer bedrifter. Her er våre tips til å unngå å bli lurt.
De kriminelle blir stadig mer sofistikerte, og leter hele tiden etter svakheter de kan utnytte. Med disse grepene er din bedrift tryggere mot angrep.
Alle kan rammes av svindel, men det er noen gjengangere. Faller din bedrift under en av disse kategoriene bør du være ekstra årvåken.
Sjansen for at din bedrift er spesielt attraktiv for svindelere, øker dersom bedriften din har mange og varierte betalinger. Det er derfor svært viktig å ha gode interne
kontrollrutiner, slik at dere er mindre utsatt for forsøk på å få gjennom store
betalinger.
Dersom bedriften din kjøper varer og tjenester fra utlandet, er det viktig å være påpasselig. Sjansen for at en av leverandørene deres blir utsatt for hacking, og dermed sender falske fakturaer til din bedrift fra leverandørens e-post og/eller
fakturasystem, er større.
Svindlerne er spesielt glad i enkeltpersonsforetak (ENK), start-ups og små og mellomstore bedrifter – særlig dersom det er daglig leder som står for de administrative oppgavene alene.
For at nettsidene skal fungere, må vi bruke tekniske informasjonskapsler. Denne kan derfor ikke slås av
Kryss av hvis du vil slippe å gjøre de samme valgene hver gang du er på nettsidene våre. Funksjonelle informasjonskapsler lagrer opplysninger om din bruk av nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort, slik at du kan få funksjonalitet tilpasset deg
Kryss av hvis du vil at nettsidene våre skal bli bedre og enklere å bruke. Informasjonskapslene lagrer statistikk, og brukes for å analysere hva du gjør på nettsidene. Denne informasjonen hjelper oss til å forstå hvordan nettsidene blir brukt, noe som gjør at vi kan forbedre oss
Kryss av hvis du vil ha innhold som er tilpasset deg. Informasjonskapslene samler informasjon om ditt bruksmønster og dine interesser. Dette gjør at vi kan gi deg mer relevant og tilpasset markedsføring, også gjennom våre samarbeidspartnere, på for eksempel nettsider, annonser og i sosiale medier