Mann grubler - mørk bakgrunn

Svindel – slik unngår du å bli lurt

Svindel er dessverre et økende problem, og det kan ramme alle typer bedrifter. Her er våre tips til å unngå å bli lurt.


Beskytt bedriften med gode rutiner og bevisst kultur

De kriminelle blir stadig mer sofistikerte, og leter hele tiden etter svakheter de kan utnytte. Med disse grepene er din bedrift tryggere mot angrep.

  • Styrk passordsikkerheten. Sørg for at dere ikke bruker samme passord flere steder, at passordene er vanskelige å gjette, og at dere aktiverer tofaktor- eller multifaktorautentisering.
  • Sikre domener gjennom overvåking og automatiske fornyelser. Da sikrer du at ingen andre får tilgang til dem.
  • Innfør dobbelt godkjenning av betalinger, spesielt ved store transaksjoner.
  • Sjekk transaksjonene opp mot regnskapet. Ved å avstemme kontoen ser du om en faktura har kommet dobbelt opp.
  • Kjør opplæring og kurs om sikkerhet, og skap en god sikkerhetskultur ved å fremme tillit og åpenhet. 
  • Implementer rutiner for automatiserte sikkerhetsoppdateringer og for å sikre at programvaren dere bruker er oppdatert.
  • Bruk sikre kanaler for å oppdatere betalingsinformasjon.

 


Noen bedrifter er mer utsatt enn andre

Alle kan rammes av svindel, men det er noen gjengangere. Faller din bedrift under en av disse kategoriene bør du være ekstra årvåken.



Dårlig magefølelse? Gjør dette før du betaler:

  • Ved store betalinger eller ved betaling til nye leverandører, be om bankbekreftelse fra motparten. 
  • Har motparten endret kontonummer, e-postadresse eller domene? Ta en ekstra sjekk!
  • Diskuterer du og motparten et betalingsoppdrag du er i tvil om? Skift kanal! Ta kontakt på telefon eller SMS i stedet for å svare i e-posttråden. 
  • Vær skeptisk til fakturaer som kommer fra en gratis e-posttjeneste, som gmail, hotmail og lignende.
  • Har du mottatt to fakturaer for det samme beløpet kort tid etter hverandre? Sjekk hva som skiller de to fakturaene.
  • Eksisterer faktisk bedriften du betaler til? Undersøk bedriften eller mottaker ved å for eksempel søke opp firmaet på sider som proff.no eller landets foretaksregister.
Grønn hake.