En av de store fordelene med SpareBank 1 Regnskap, er at det enkelt kan kobles sammen med banken. Regnskapsprogrammet oppdateres da med alle banktransaksjoner, slik at du får full oversikt over økonomien uten å måtte logge inn andre steder.
Merk at oppdateringen mot bank skjer en gang i døgnet. Oppdatert saldo er dermed tilgjengelig i regnskapsprogrammet dagen etter at en transaksjon er utført.
Før du starter sammenkoblingen
Sjekk at navn og telefonnummer ligger inne på brukeren din. Det gjør du ved å klikke på Min profil oppe til høyre og velge Brukerinnstillinger. Du må også ha aktivert tofaktor pålogging.
Slik gjør du sammenkoblingen
1. Start veiviseren
Klikk på Bank og velg Utbetalinger eller Innbetalinger. Da starter en veiviser for å koble banken til regnskapsprogrammet.
Trykk deg gjennom steg 1 og 2 i veiviseren og godta avtalevilkårene.
I steg 3 skal du velge hvordan du vil godkjenne betalinger. Vi anbefaler regnskapsgodkjente betalinger, som vil si at du kan betale regninger fra regnskapsprogrammet uten å måtte ettergodkjenne dem i nettbanken.
2. Legg inn kontoinformasjon
I de siste stegene i veiviseren må du legge inn informasjon om bankkontoene dine. Dersom du allerede har lagt inn bankkontoene under Innstillinger, henter systemet automatisk frem forslag.
I steget for Driftskonto legger du inn informasjon om bedriftens ordinære driftskonto. Dersom du ønsker at lønnsutbetalinger skal gå fra en annen bankkonto enn driftskontoen, kan du legge inn en egen bankkonto for dette i steget Lønnskonto. Dette er valgfritt, og det vanligste er å bruke driftskontoen også for lønnsutbetalinger. Dersom du har lønn må du legge inn informasjon om skattetrekkskontoen i siste steg før veiviseren er ferdig.
Disse feltene må du fylle ut:
Navn: Velg kallenavn for eget bruk.
Type: Velg mellom drift, skatt eller lønn.
Kontonummer: Legg inn kontonummer. Navn på bank og IBAN fylles da ut automatisk.
Hovedbokskonto: For driftskonto er det vanlig å velge hovedbokskonto 1920 og skattetrekkskonto 1950.
Standard driftskonto: Sett hake på denne hvis regnskapsprogrammet automatisk skal velge kontoen som betalingskonto.
Merk: Når sammenkoblingen er gjennomført, vil saldo på bankkonto stå som 0 på førstesiden. Oppdatert saldo vises første virkedag etter at banken er koblet opp. Vær også oppmerksom på at du må vente én virkedag før du kan betale regninger fra regnskapsprogrammet, uansett hvilken godkjenningsmetode du velger.
For å sende a-melding, mva-oppgave og hente elektroniske skattekort, må regnskapsprogrammet være koblet til Altinn. Du må ha nødvendige rettigheter i Altinn for å lage denne koblingen. Ta kontakt med Altinn brukerstøtte hvis du har problemer med tilgangen.
1. Gå til Salg og Faktura i menyen. Velg så Ny faktura.
2. Legg inn detaljer om fakturaen. Trykk på forstørrelsesglasset i Kunde-feltet for å hente frem kunde. Du kan velge mellom å hente frem eksisterende kunde eller opprette ny kunde fra fakturaen. Trykk Legg til flere for å legge til flere kunder. Les mer om massefakturering.
3. Trykk Velg produkt i kolonnen Produkt for å legge til produkt(er). Merk at hvis produkt og kunde er omfattet av en prisavtale vil dette merkes med et info-ikon i kolonnen Pris eks. mva ved siden av den gjeldende prisen for prisavtalen.
4. Legg til tekst som skal fremkomme på fakturaen i Fritekst-feltet.
5. Forfallsdato styres etter kredittdager som er angitt på selskapet eller på en spesifikk kunde. Du kan overskrive foreslått forfallsdato etter eget ønske. Du styrer betingelser, registrerer selgere og legger til dokumenter under de ulike fanene. Les mer om de ulike fanene i faktura.
6. Når du har lagt inn informasjon om fakturaen trykker du Fakturer og send. Du kan også forhåndsvise den ved å trykke på øye-ikonet, eller trykke Lagre kladd dersom du ønsker å gjøre flere tilleggsvalg før du fakturerer.
7. Når fakturaen er opprettet er det flere funksjoner du kan bruke ved å trykke på pila ved den grønne knappen. Du kan også bruke chatfunksjonen for å legge til interne kommentarer ved å trykke på tekstboble-ikonet.
1. I menyen velger du Bank og Bankavstemming. Til venstre ser du inn- og utbetalinger på kontoer fra nettbanken. På høyre side ser du hva du har ført på bank i regnskapet.
2. Velg bankkonto i nedtrekksmenyen oppe til venstre.
3. Du kan gjøre bankavstemmingen på tre måter:
Manuelt Regnskapsprogrammet foreslår hvilke poster som passer sammen, eller du kan velge poster manuelt. Når du har valgt poster klikker du på Bokfør. Du kan også velge flere poster fra regnskapet som hører sammen med én inn- eller utbetaling fra banken.
Automatisk
Klikk på Avstem automatisk. Velg hvor mange dager det kan være mellom inn- og utbetalingene på konto og i regnskapet. Du kan også velge hvor store forskjeller det kan være i beløpet. Trykk på Kjør automatisk kobling.
Bokfør rett fra bankavstemming
Merk posten og klikk Bokfør transaksjon. Konto legges riktig på debet eller kredit, og du kan legge inn riktig motpost, og laste opp vedlegg hvis du trenger.
Når du kommer tilbake til bankavstemmingen må du koble postene sammen. Har du ført noe feil i regnskapet, kan du trykke på bilaget og de tre prikkene til høyre på linjen for å rette det.
Da kan du snakke med flinke regnskapsførere og rådgivere hos oss.
Vår tekniske support er alltid klar til å assistere deg gjennom vår live chat-tjeneste.
Trenger du regnskapshjelp?
På markedsplassen inne i SpareBank 1 Regnskap, har du muligheten til å kontakte ulike regnskapsførere direkte for å finne den som passer best for dine behov.
Syns du regnskap er vanskelig? Fortvil ikke! Vi forklarer ord og uttrykk du bør ha et forhold til hvis du skal føre eller forstå regnskapet i bedriften din.
{
"EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.",
"CHECKBOX_ERROR": "",
"CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene",
"DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.",
"DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).",
"RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.",
"POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).",
"TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.",
"TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.",
"ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).",
"ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).",
"SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).",
"PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).",
"MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)",
"SEARCH_ALLE": "Alle",
"MORE_INFO": "Vis mer informasjon",
"RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor",
"RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver",
"VIEW_IN_MAP": "Vis i kart",
"BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har",
"AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg",
"AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg",
"MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Sjekk mine oppgaver",
"MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå",
"MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en",
"FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema
",
"FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse",
"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR",
"TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn",
"NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.",
"SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land",
"GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på",
"GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis treff for",
"MODAL_CLOSE": "Lukk",
"SEND_TO_BANK_BEFORE_INFO_TEXT": "Vil du komme rett til",
"SEND_TO_BANK_AFTER_INFO_TEXT": "neste gang?",
"SEND_TO_BANK_NEXT_BUTTON_TEXT": "Ja, husk banken min",
"SEND_TO_BANK_CANCEL_BUTTON_TEXT": "Nei, ikke nå",
"SEND_TO_BANK_NEXT_DISCLAMER_TEXT": "For at du skal slippe å velge bank hver gang, bruker vi funksjonelle informasjonskapsler som lagrer hvordan du bruker nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort."
}