Meld skade for borettslag og sameier
Skader i borettslaget eller sameiet kan være krevende, men vi hjelper deg gjennom prosessen. En del informasjonen er nyttig å vite før du melder skaden – enten du sitter i styret eller er beboer.
Skader i borettslaget eller sameiet kan være krevende, men vi hjelper deg gjennom prosessen. En del informasjonen er nyttig å vite før du melder skaden – enten du sitter i styret eller er beboer.
Før du melder skade, er det et par ting som kan være greit å vite.
For å melde skade på bygningen og det som sitter fastmontert i bygningen, trenger du forsikringsnummer/avtalenummer før du kan melde skaden. Er du beboer må du først kontakte styret og avtale at du melder skaden.
Ønsker du å melde skade på tingene dine, får du veiledning og hjelp til å melde skade på tingene dine.
Bygningsforsikringen dekker som hovedregel skader på bygningen og det som sitter fastmontert i bygningen.
Det er likevel noen unntak der du kan bruke innboforsikringen din. Innboforsikringen din dekker tingene som du tar med deg når du flytter, men kan også dekke:
Det er borettslaget/sameiet som er forsikringstakeren og dermed også de som er ansvarlige for at egenandelen betales inn til forsikringsselskapet. Likevel kan styret i borettslaget kreve at boligeier dekker egenandelen for skader boligeier er skyld i.
Les også:
Hvem betaler egenandel ved bruk av borettslagets/sameiets forsikring?
Hva dekker borettslagets/sameiets forsikring?
Når skaden er utbedret, er det lurt å ta seg tid til å vurdere hvordan lignende skader kan unngås i fremtiden. Det kan være enkle tiltak som å installere vannstoppere, kjøpe inn slokke- og varsleutstyr, legge planer for jevnlig vedlikehold eller sikre fellesarealer.
Forebygging er en investering i et trygt bofellesskap. Borettslagets/sameiets styre bør bidra med informasjon til beboere om skadeforebygging og sikre at nødvendige tiltak blir fulgt opp, så dere sammen reduserer risikoen for nye skader.
Ha forsikringsnummer/avtalenummer ditt klart, og følg veiledningen hos forsikringsselskapet vårt Fremtind.
Hvem er du?
Hvis det haster kan du kontakt oss på telefon 915 02300.
Utenom vanlig åpningstid får du hjelp via vår vakttelefon, hele døgnet. Vakttelefonen bistår kun i hastesaker (for eksempel hvis du trenger tørking av gulv ved vannskade).
For at nettsidene skal fungere, må vi bruke tekniske informasjonskapsler. Denne kan derfor ikke slås av
Kryss av hvis du vil slippe å gjøre de samme valgene hver gang du er på nettsidene våre. Funksjonelle informasjonskapsler lagrer opplysninger om din bruk av nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort, slik at du kan få funksjonalitet tilpasset deg
Kryss av hvis du vil at nettsidene våre skal bli bedre og enklere å bruke. Informasjonskapslene lagrer statistikk, og brukes for å analysere hva du gjør på nettsidene. Denne informasjonen hjelper oss til å forstå hvordan nettsidene blir brukt, noe som gjør at vi kan forbedre oss
Kryss av hvis du vil ha innhold som er tilpasset deg. Informasjonskapslene samler informasjon om ditt bruksmønster og dine interesser. Dette gjør at vi kan gi deg mer relevant og tilpasset markedsføring, også gjennom våre samarbeidspartnere, på for eksempel nettsider, annonser og i sosiale medier