Midtnorsk samarbeid skal gi deg lokale kjøttdelikatesser
Spennende midtnorsk samarbeid skaper verdi for alle parter.
Allerede i 2014 oppstod et ønske fra flere leverandører til trønderske restauranter, blant annet Trondheim Slaktehus: Var det mulig å få lettere tilgang til enda bedre kjøttstykker? Nå er pilotprosjektet klart for norske tallerkener.
–Oi! Trøndersk Mat og Drikke kartla strukturen for salg og foredling av kjøtt i Midt-Norge. Det vi så, var et marked for å ta ut en høyere merverdi for foredla kjøttstykker av høyere kvalitet, sier Aslaug Rustad, prosjektansvarlig.
Svinaktig godt samarbeid
Det skulle markere starten på prosjektet «Økt verdiskaping på kjøtt fra Midt Norge», et samarbeid mellom Oi!, SpareBank 1 SMN, Nortura, Trøndelag fylkeskommune, NTNU og slakterier. I dag har de hendene fulle av svinekjøtt.
– Trøndelag har mange flinke svineprodusenter, og noen få foredler og selger produkter selv under sine egne merkevarer. Nå skal vi forsøke å lage en felles regional merkevare for dem som ønsker å samarbeide om produksjon og salg, for slik å øke foredlingsgraden, forklarer Rustad.
Hun forteller at det er store verdier som i dag ikke blir hentet ut. Tall fra Bondens Marked og Trøndersk Matfestival viser at folk har høy betalingsvilje for lokale produkt med lokal forankring og historie.
–Utfordringen er at etterspørselen er høyere enn produksjonen. Vi håper at vi med en ny, regional merkevare kan bidra til å fylle et ledig rom i markedet for lokal, midt-norsk kjøttspesialiteter.
Trøndelag har mange flinke svineprodusenter og trøndere er opptatt av å handle kortreist mat.
Glad i lokal mat
Trøndere er blant landets flinkeste til å kjøpe lokal mat. Både Bondens Marked og Trøndersk Matfestival har omsetningstall i norgestoppen.
– Det er en midt-norsk tradisjon å være opptatt av lokale mat- og drikkespesialiteter, og stadig flere vil ha matdager. Det viser en stor interesse i markedet. Med dette «svanemerket» for regional mat skal vi levere produkter som i dag ikke finnes, men som folk kan stole på at er av høy kvalitet, sier hun.
Og det første i sortimentet er kortreist svinetaco – «hælgagrisen». Den har ifølge Rustad blitt godt mottatt:
– Den var kjempegod! Produktutvikling og innovasjon på kjøtt er spennende. Folk vil ha enkle måltidsløsninger, samtidig som de bryr seg om hvor råvarene kommer fra. For å få til dette er det nødvendig med godt samarbeid. Og det er det vi prøver å få til her.
Les også: Slik skal innovasjon gjøre landbruket mer bærekraftig
Vil utvikle bøndene
Vi er en av samarbeidspartnerne som har gått inn med midler for å støtte prosjektet. Landbruksrådgiver Ola Husby er involvert i prosjektet fra bankens side. I tillegg driver han selv med kjøttproduksjon, og har venner og bekjente i markedet.
– Vi har halvparten av landbrukskundene i Trøndelag, og vi ser behovet for en utvikling her. Dette prosjektet skal legge til rette for en bredere og mer lokal leveranse fra disse produsentene, sier Husby.
Han forteller at den trønderske bondens strategi i stor grad har vært å få opp volumet. Det tror ikke Husby holder i lengden.
– Skal du være en vinner i markedet fremover, er ikke volum alene nok. Du må være forut for tiden og tenke utenfor boksen. Nå håper vi at bonden kan få større eierskap til produktet som leveres, og mer kunnskap om sluttkunden, sier han og avslutter:
– Som landbruksbank føler vi oss forpliktet til å hjelpe bøndene på vei.
Sammen får vi ting til å skje
Når det går godt med regionen vår, så går det godt med banken. Og motsatt. Derfor ligger det i ryggraden på bedriften vår å bidra til næringsutvikling i Midt-Norge. Da er det viktig å bidra til gode samarbeid, og å støtte opp om tiltak som kan gjøre en forskjell.
Vi er stolt partner av aktører som NTNU Discovery, Oi! Trøndersk mat og drikke, Trøndersk Matfestival, Økt verdiskapning i midtnorsk kjøttproduksjon, Matriket Midt, og mange fler. Og det skal vi fortsette med.