Hvordan håndterer jeg avviste utbetalinger?

Gå til Bank i venstremenyen og velg Utbetalinger. Klikk på fanen Avvist for en oversikt over betalinger som av ulike årsaker er avvist av ZData eller banken. 

I feltet Statustekst får du vanligvis en indikator på hva som har feilet, for eksempel feil/ugyldig KID, manglende godkjenningsrettigheter i banken, eller at betalingen er slettet manuelt. Dersom du ønsker å legge alle de avviste betalingene tilbake i betalingslisten klikker du på Legge alle tilbake til ubetalt

avviste-betalinger-1

Du kan også sette hake ved enkelte betalinger og legge kun disse tilbake til ubetalt. Alternativt kan du slette valgte betalinger dersom de ikke skal betales på nytt. Dette styrer du fra nedtrekkslisten til høyre. 


Hvis du ønsker å håndtere en enkeltbetaling kan du klikke på de tre prikkene bak den aktuelle betalingen. Derfra kan du velge å legge betalingen tilbake til ubetalt, endre og legge tilbake til ubetalt, slette betalingen eller bokføre den manuelt.