Hvordan leverer jeg a-meldingen?

For å kunne levere og hente a-meldingen må regnskapsprogrammet være koblet mot Altinn

1. Gå til Lønn i venstremenyen og velg A-melding. Her ser du hvilken periode du skal generere a-melding for. Husk at forrige periode må ha status Godkjent før du kan sende inn for neste. 

2. Klikk på perioden du skal sende inn a-melding for. 

regnskapsprogram-a-melding-veiviser-1

3. Velg hvilken type a-melding du skal levere: Full a-melding eller Bare arbeidsforhold. Normalt skal du levere full a-melding når du utbetaler lønn.  

4. Klikk på Legg til pensjonsinnretning og klikk på Lag a-melding

regnskapsprogram-a-melding-veiviser-2

5. Kontroller oppsummeringen og klikk på Send

regnskapsprogram-a-melding-veiviser-3

6. Klikk på Hent tilbakemelding. Dersom du mottar tilbakemelding med status Må sjekkes eller Øyeblikkelig må dette korrigeres før du kan gå til neste steg. 

regnskapsprogram-a-melding-veiviser-4

7. Klikk på Vis betalingsinformasjon. Dette er kun mulig dersom tilbakemeldingens status er mottatt uten feil. 

regnskapsprogram-a-melding-veiviser-5

8. Klikk på Til betaling

regnskapsprogram-a-melding-veiviser-7

9. Sett hake ved de utbetalingspostene du ønsker å overføre til bank. Dersom du har har aktivert Autobank kan du sette hake ved Send betalinger direkte til bank. 

10. Klikk på Fullfør

regnskapsprogram-a-melding-veiviser-8