Svindel

1,2 millioner har blitt svindlet på nett – slik unngår du å bli lurt

5. oktober 2023

Svindel kan ramme oss alle. Men flere menn enn kvinner har opplevd å bli svindlet på internett. Andelen er størst blant unge mellom 20 og 29 år. Over 4 av 10 i denne aldersgruppa har opplevd å bli svindlet for penger på nett. 

Eivind Reiner-Holm er daglig leder i NorSIS. Foto: NorSIS.

Det kommer fram i en undersøkelse om digital sikkerhetskultur gjennomført av Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS) og SpareBank 1.

– Vi ser i undersøkelsen at de yngre bevisst tar mer risiko på nettet enn de eldre, og at de samtidig vurderer sikkerhetstiltak som totrinnspålogging og sikre passord som mindre viktige. Dette kan bidra til å gjøre dem mer sårbare i møtet med svindlere, sier Eivind Reiner-Holm, daglig leder i NorSIS.

500.000 har ikke fått varen de har kjøpt

Den aller mest utbredte formen for svindel er de tilfellene der offeret betaler for en vare eller tjeneste som de aldri mottar. Rundt 11 prosent av de spurte i undersøkelsen oppgir at de har opplevd dette. Rundt 5 prosent har opplevd å tape penger som følge av å ha gitt fra seg bankopplysninger til en falsk nettside, gjort investeringer som viste seg å være svindel (4,5%) eller blitt kjent med noen på nettet som har lurt dem til å overføre penger (4,2%).

Felles for disse svindlene er at alle ofrene er blitt utsatt for sosial manipulering. Svindleren spiller på tillit, fristelser og frykt og manipulerer ofrene til å tro at de er i en seriøs nettbutikk, at de er i kontakt med en potensiell kjæreste eller handler med en ganske alminnelig selger på en digital markedsplass. 

Anna Rønning, leder for Antisvindel i SpareBank 1 Utvikling.

Størst enkeltsummer ved investerings- og relasjonssvindel

Tap som følge av svindel ved sosial manipulering, der offeret er blitt lurt til å iverksette en svindeltransaksjon, utgjorde 290 millioner kroner i 2022, ifølge tall fra Finanstilsynets risiko- og sårbarhetsanalyse. Det er trolig mørketall, noe som gjør at det er vanskelig å anslå det samlede omfanget av tap knyttet til sosial manipulering. Samtidig forhindrer bankene en stadig større andel av svindelforsøkene, noe som bidrar til å begrense tapene.

– Generelt ser vi at det er størst summer involvert ved investeringssvindel og relasjonsvindel. Dette er saker som gjerne foregår over tid, og svindlerne bruker svært manipulative metoder for å lure folk, sier Anna Rønning, leder for Antisvindel i SpareBank 1 Utvikling.

Hennes råd er å være på vakt om du blir kontaktet av ukjente. Om noe virker for godt til å være sant, er det som regel det. Jo mer du vet om hvordan svindlerne opererer, jo bedre mulighet har du for å beskytte deg - og ikke gå i fella.

Slik tar du dine forholdsregler

  • Aldri oppgi kontoinformasjon, BankID-koder eller passord, uansett hvem som ber om det – enten det er bank, politi, familie, venner eller andre.
  • Banken eller andre seriøse aktører vil aldri be deg om å oppgi koder og passord via e-post eller telefon. Får du en slik forespørsel, er det sannsynligvis en svindler. Vær forsiktig med lenker!
  • Ikke godkjenn betalinger eller pålogginger du ikke har startet selv, eller ikke vet hva er. Er du i tvil avbryter du prosessen.
  • Ikke overfør penger til en såkalt «sikker konto» hvis noen ringer og sier at kontoen din er hacket. Banken, politiet eller andre vil aldri be deg om å overføre pengene dine til en slik konto.
  • Snakk med andre om metodene svindlerne bruker. En av de mest effektive måtene vi kan bekjempe denne type kriminalitet på, er å spre informasjon.
  • Sjekk avsenders e-postadresse opp mot tidligere e-poster du har fått fra den aktuelle virksomheten. Svindlerne kan nemlig kamuflere e-poster/SMS-er slik at det ser ut som om den kommer fra banken. Er du i tvil om e-posten kommer fra en reell virksomhet, bør du kontakte virksomhetens kundesenter før du klikker på eventuelle lenker. Bruk i tilfelle ikke telefonnummeret som er oppgitt i SMS-en/e-posten, men finn virksomhetens telefonnummer på deres nettsider eller 1881.
  • Gjør kontoene dine sikrere med totrinnsbekreftelse. Sørg for å bytte passord regelmessig, og unngå å ha samme passord flere steder.
  • Dersom et tilbud virker for godt til å være sant, er det trolig det.
  • Gå inn på nettvett.no for å få andre gode råd til hvordan du kan oppdage svindel på nett. 

Laster bunnfooter