Eksempel på dialog på tjenesten Tise, som fører selgeren til en falsk Helthjem-side
Svindel

Selge brukte varer på nett? Vær OBS på svindlere!

22. september 2024

Vi er inne i en tid der man gjerne vil fornye garderoben til både seg selv og barna sine, og mange benytter seg av bruktmarkeder som Tise, Finn og Facebook Marketplace for dette. Dessverre har svindlerne også fått med seg at dette er populære tjenester – og lurer både kjøpere og selgere.  

Leder for Antisvindel i SpareBank 1 Utvikling, Anna Rønning, ber folk være ekstra på vakt. 

- Det er generelt mye svindelvirksomhet nå om våren, og vi vil gjerne be folk være ekstra varsomme når de handler på nett. En gruppe som imidlertid bør være ekstra på vakt nå, men ikke tenker så mye over at de kan bli lurt, er de som selger ting via nettbaserte bruktmarkeder, slik som Finn.no, Tise eller Facebook Marketplace. Her ser vi nemlig en økende variant av type phishing som nok er ukjent for mange, forteller Rønning. 

En gruppe som bør være ekstra på vakt, men ikke tenker så mye over at de kan bli lurt, er de som selger ting via nettbaserte bruktmarkeder, slik som Finn.no, Tise eller Facebook Marketplace.
Anna Rønning, leder for Antisvindel i SpareBank 1 Utvikling

Falsk Helthjem-side

I denne svindelvarianten, som altså går på selgerne, blir man kontaktet som vanlig av en potensiell kjøper. Kjøperen ønsker å få varen tilsendt via tjenesten Helthjem, og sender selger en link til en falsk Helthjem-side, der selgeren blir bedt om å legge inn personlig informasjon – blant annet betalingsinformasjon. Det er her folk må være på vakt, forteller Rønning. 

- Inne på denne nettsiden får du beskjed om at kjøper har betalt for varen og for frakt, og at du trenger å legge inn navn, adresse, kortinformasjon  - og deretter bekrefte med BankID for å få pengene dine. Dette er imidlertid en «phishingside», der svindlerne sitter og følger med på hva du taster inn – og bruker denne informasjonen til å tappe kontoen din for penger.  

- I stedet for å motta penger for et salg, ender selger opp med å tape masse penger, forteller Rønning. 

Rønning ønsker også å advare mot en liknende variant der kjøper foreslår for selger å bruke en annen betalingstjeneste enn tjenesten tilbyr. Også her får man en link til en side hvor du må legge inn kontoopplysninger for å få pengene dine – og selv om nettsiden ser helt legitim ut, er dette dessverre også en phisingside. 

Eksempel på dialog på tjenesten Tise, der svindleren lurer selger over på en annen betalingsform.

Hvordan unngå å bli lurt? 

Anna Rønning har spesielt fem lure tips du kan ha i bakhodet når du kjøper og selger på nett:   

  1. Ikke klikk på lenker du får tilsendt. Benytt deg av de tradisjonelle betalingsmåtene nettstedet du bruker anbefaler; Tise har for eksempel en egen betalingsløsning. 
  2. Ikke godkjenn betalinger eller påloggingsprosesser som du ikke har startet selv.
  3. Benytt deg av de chattetjenestene tjenesten tilbyr. Disse tjenestene har sikkerhetskontroller, og svindlerne forsøker å sno seg unna disse ved å flytte samtalen over på Messenger, Whatsapp eller SMS. 
  4. Tise og Finn.no har gode råd om trygg handel på sine sider – les dem for å få gode råd, og for å holde deg oppdatert på aktuelle svindelmetoder de ser. 
  5. Og til slutt: Aldri oppgi kontoinformasjon eller BankID-passord til noen, uansett hvem som ber om det.

Hva er phishing?

Phishing er en engelsk betegnelse som på norsk kan oversettes til nettfisking, det vil si å fiske etter sensitiv informasjon på nett. Phishing kan skje via e-post, SMS eller på sosiale medier, og skjer ved at man «lures» inn på en falsk nettside for å oppgi sensitiv informasjon, slik som kontoinformasjon, BankID-passord eller liknende.

Svindlernes mål er å motta såpass mye informasjon at de kan bryte seg inn på en konto og tappe denne for penger. 

#Svindel

Laster bunnfooter