Mange bedrifter opplever i stadig større grad at kunder, myndigheter, investorer og andre interessenter forventer at de har en såkalt «bærekraftig og ansvarlig profil». Samtidig anser hele tre av fire bedrifter på Østlandet det som lønnsomt å fokusere på bærekraft, viser en undersøkelse gjort av Kantar for SpareBank 1 Østlandet.
- Vi har laget en superenkel guide i fire trinn for deg som ikke helt vet hvor du skal starte. Den er skrevet på en lettfattelig måte til bruk i en liten eller mellomstor bedrift, slik mer en 99 prosent av bedriftene i Norge er, sier Karoline Bakka Hjertø, leder for bærekraft i SpareBank 1 Østlandet.
Banken har som mål å bidra til bærekraftig utvikling i sitt markedsområde, og den nye bærekraftsveilederen er et ledd i dette arbeidet. Guiden er særlig rettet mot bedrifter som ikke har en egen bærekraftsansvarlig- eller avdeling.
Se video:
I videoen under gir vår leder for bærekraft en kort innføring i bærekraftsveilederen.
Mer enn miljø og klima
Spør du folk på gata vil nok mange si at de assosierer bærekraft med miljø og klima. Men bærekraftig utvikling handler også om sosiale forhold og økonomi, som for eksempel bedriftens påvirkning på mennesker og samfunnet rundt, eller det å arbeide mot økonomisk kriminalitet.
- For å kunne kalle noe bærekraftig, må du ha positiv påvirkning på ett eller flere av disse elementene uten å ha negativ påvirkning på noen av de andre. Dersom du for eksempel installerer solceller med bruk av sosial dumping eller svart arbeid er det ikke bærekraftig, sier Hjertø.
Hva vil din bedrift være?
Bærekraft i en bedrift handler egentlig om å ta ansvar, eller samfunnsansvar. I stedet for bærekraft brukes ofte begrepet ansvarlig næringsliv.
- Utover å følge lover og forventninger, handler bærekraft om hva din bedrift vil være. Vil dere bidra til det bedre for egne ansatte og de som jobber i leverandørkjeden deres? Er dere opptatt av alt og alle som påvirkes av deres virksomhet, enten det er kunder, lokalmiljøet, klima eller natur? Dette kalles å ha en bærekraftig og ansvarlig forretningsidé og forretningsmodell, sier Hans Olav Wedvik, konserndirektør for bedriftsmarked i banken.
Han tror at bedrifter i økende grad vil bli utfordret på disse temaene. Det er både på grunn av endrede lover og rammebetingelser, men også fordi kunder og samfunn vil forvente mer ansvarlighet av næringslivet.
Hjelp til å fokusere på de riktige tingene
Det finnes utallige rammeverk, guider, FN-initiativ, rapporter og publikasjoner om bærekraft og ansvarlig næringsliv. Og konsulentselskaper som kan hjelpe. Så hvorfor denne guiden?
- Jo, nettopp fordi det finnes utallige rammeverk, guider og så videre om bærekraft. Mange er gode, men det er lett å bli forvirret og å gå seg vill i alt fra SDG, UNGP, CSR, UNCG, ESG, HR, OECD RBC, UNEP FI, TCFD, GRI til SBTi, sier Hjertø.