Gunhild satser globalt, helt lokalt

Gunhild Sjøvik vil gjøre verden til et bedre sted med forbrenningsdoen Cinderella. Hun vet at tilgangen på toaletter kan gjøre mye for mange. 

Det nye bygget til Sjøvik Group ligger helt nede i fjæresteinene. Her er det bare vegger og vindusglass som skiller de ansatte fra vær og uvær. Gunhild liker det. Det er her hun kommer fra. Fra Sjøvik i Midsund. Omgitt av fjell og hav. Disse omgivelsene gir henne ro, overskudd og kreativitet.

For familien Sjøvik handler det om å skape noe lokalt. Alltid med det globale markedet for øye. Med på reisen fra Midsund og ut i den store verden, er også den lokale banken. Øyvind Heiberg Solli er familiens rådgiver, og har aldri tvilt på at dette var et prosjekt verdt å satse på.

Vil du ha noen å snakke for å lykkes med egen bedrift?

Fire generasjoner

Naturelementene er grunnlaget for all business hun og resten av Sjøvik-familien driver med: fiskeri og forbrenningstoalettene Cinderella. De har hatt det globale markedet for øyet helt siden Knut Andreas Misund, som senere tok etternavnet Sjøvik, begynte med fiskeri her i 1903. Nå har fjerde generasjon tatt over driften.

Vi har alltid drevet forretning på alle kontinenter fra Midsund.
Gunhild Sjøvik
FAMILIEBEDRIFT: Olav, Gunhild og Daniel Sjøvik har vokst opp her og er fjerde generasjon Sjøvik som driver bedrift i Midsund. Olav og Daniel har ansvaret for fiskeridelen. Gunhild styrer Cinderella.

Olav, Gunhild og Daniel Sjøvik har vokst opp her og er fjerde generasjon Sjøvik som driver bedrift i Midsund. Olav og Daniel har ansvaret for fiskeridelen. Gunhild styrer Cinderella Eco Group.

Vi spyler ned litervis med vann i uken

Hver dag setter Cinderella Eco Group-sjefen seg i bilen og kjører fra Molde, der hun bor med familien sin, til lille Midsund. På veien passerer hun barndomshjemmet, hvor foreldrene ennå bor, og sine brødres hus. Hun kan ikke tenke seg å drive satsingen fra et annet sted.

– Det er ressursene i havet som har gjort det mulig for oss å realisere Cinderella. Vil vi at også barn og barnebarn skal nyte det i fremtiden, må vi ta vare på det, sier Gunhild.

Det var hennes far, Odd Kjell Sjøvik, som for 25 år siden utviklet forbrenningstoalettet Cinderella sammen med et ingeniørteam i Molde. Han så at vannklosettet ikke nødvendigvis er en bærekraftig løsning for fremtiden.

Med utbytte og overskudd fra fiskerivirksomheten i Sjøvik AS, investerte han i forbrenningstoalettene, som skulle ta det skandinaviske hyttemarkedet med storm. Endelig kunne kalde, stinkende utedo kasseres og parkeres. Siden er perspektivene og driften utvidet betraktelig. Nå har selskapet kontorer i Canada, Nederland, Australia, Sverige og Finland.

Dagens CEO, Gunhild, har intet mindre enn FNs bærekraftsmål på agendaen når hun legger strategien for videre satsing.

– Vann er ikke en selvfølge alle steder. Cinderella dekker et alvorlig behov i land som har vanskelige sanitærforhold.

Et vanlig toalett bruker seks liter vann hver gang vi skyller ned. For en husholdning på to, blir det raskt over 400 liter vann i uken.

– Selv i Oslo har det til tider vært så lite nedbør at man sliter med vannreservene. Kanskje burde vi hatt en backup, som verken bruker vann eller må kobles på et kloakksystem.

Har du en ide og vil starte egen bedrift?

Skal du velge enkeltpersonforetak eller aksjeselskap? Her finner du mer om ulike selskapsformer, og tips og råd til oppstart av bedrift.

REISEVEI: Hver dag kjører Gunhild Sjøvik fra Molde til barndomsplassen, Midsund, for å ta Cinderella ut i verden. Reiseveien gjør henne ingenting. Den er jo så vakker. Denne dagen er også bedriftsrådgiver, Øyvind Heiberg Solli fra SpareBank 1 med på turen over.

Et riktig steg for verden

Gunhild har en viktig misjon:
– I mange land kan forbrenningstoalettene være livreddende!

Ikke bare mener hun Cinderella kan være viktig for å nå FNs bærekraftsmål nummer 6, «rent vann og gode sanitærforhold», hun er også overbevist om at forbrenningstoalettene kan bidra til både mål nummer 4, «god utdanning» og nummer 13, «stoppe klimautfordringene».

Sjøvik-familien er dessuten sterkt engasjerte i bistandsorganisasjonen North South Partnership Aid (NSP Aid), som jobber for å forbedre livene til foreldreløse barn i Kenya og Etiopia.

Tilgangen til toalett handler også om mulighet til utdanning, god helse og økt velstand.
Gunhild Sjøvik, CEO

For mange jenter i land uten tilgang på gode sanitærforhold, kan Cinderella gjøre en enorm forskjell.

– Mange unge jenter går ikke på skolen, fordi de ikke har tilgang på gode sanitærforhold og et sted å kvitte seg med bind og tamponger. Med Cinderella kan du brenne det. Forbrenningssystemet sørger for at ingenting føres tilbake til naturen. Det fjerner alt! Du sitter igjen med helt ren aske, garanterer Gunhild.

– Har du vurdert å bytte ut vannklosettet hjemme med en Cinderella?

Gunhild ler, men svaret er ja. Ikke bare fordi hun «hater dokosten», men fordi hun erkjenner at kloakken – også her hjemme – er en miljøutfordring.

Det er mange som forsker på denne runddansen. Visste du at rester etter p-piller er med på å ødelegge balansen i naturen? Hos oss fjerner vi denne faktoren. 

DIALOG: Øyvind Heiberg Solli i SpareBank 1 og Gunhild Sjøvik har tett dialog, og diskuterer nye muligheter og utfordringer.

Øyvind Heiberg Solli i SpareBank 1 og Gunhild Sjøvik har tett dialog, og diskuterer nye muligheter og utfordringer. 

Den store wow-følelsen

Rådgiver Øyvind Heiberg Solli har vært med på Cinderella-gjengens reise siden Gunhilds far tok kontakt i 2012.

– Det er en aktiv og mangfoldig kunde. Produktet er så spennende, og løser et stort verdensproblem. Fra lille Midsund. Cinderella Eco Group er blitt et stort internasjonalt konsern, sier Øyvind, og roser familien Sjøvik for å bruke lokale ressurser.

Vil du også ha en bank som satser på deg? Bli bedriftskunde hos oss

Sjøvik er ressurspersoner i lokalmiljøet og sørger for arbeidsplasser og bosetting.
Øyvind Heiberg Solli

Vi opplever at familien og konsernet støtter opp om andre som driver her.

SpareBank 1-rådgiveren er ikke den eneste som er gira.

– Det er så gøy at Øyvind synes det er så spennende og heier på oss. Vi girer hverandre opp, sier Gunhild. 

WOW! Jeg ble med én gang bitt av en wow-følelse. Har vi virkelig noe sånt her? Utviklet lokalt? Jeg sitter fremdeles med samme følelsen, sier Cinderella Eco Groups bedriftsrådgiver, Øyvind Heiberg Solli.

Trenger du noen å snakke med, og hjelp til å lykkes?

Hos oss får du engasjerte rådgivere med lokalkunnskap om næringer, og lang erfaring med økonomisk rådgivning for bedrifter.

«2020 skulle bli vårt år»

Den solide relasjonen kom godt med da koronaen traff verden. Gunhild Sjøvik måtte, som så mange andre, dra i bremsene.

– Likviditeten ble skviset, og hytteforbudet var ekstra hardt for oss, medgir hun.

Kostnader måtte kuttes.

– Vi ønsket jo å ha en arbeidsplass å komme tilbake til, sier hun. 

I 2018 og 2019 gjorde Cinderella Eco Group betydelige investeringer for vekst i etablerte og nye markeder. 2020 skulle bli «tidenes år», og det begynte så bra. Nå måtte CEO Gunhild, med tungt hjerte, stoppe produksjonen av flere toaletter.

– Samtidig måtte vi ta stilling til om vi skulle stoppe bestillingen av kritiske komponenter. Det ville stoppet opp alt.

Gunhild forsøkte å tenke rasjonelt på fremtiden, i en nokså beksvart tid.

Vi måtte tenke fremover, ikke bare overleve dag for dag.
Gunhild Sjøvik

Kontaktet banken

Hun kontaktet Øyvind i SpareBank 1. Der var de ikke fullt så bekymret.

– Min første tanke var «langsiktig tankegang». Vi var nok mindre bekymret enn dere, og tenkte mer på det som en forskyvning av sesongen, sier Øyvind og ser på Gunhild.

– Banken hadde is i magen, og en strategi for kriser: Her skal vi bistå kundene som trenger det. Det er faktisk lett å si til en kunde som jeg har så god relasjon og tillit til, at «dette løser vi»! Det gikk bedre enn bra, konkluderer bedriftsrådgiveren.

Cinderella Eco Group stoppet ikke bestillingene av komponentene. Heldigvis. For så kom sommeren til Norge. Den store Norges-ferien. Og med hytteforbudet opphevet, skulle plutselig «alle» oppgradere hyttedoen.

– Alt snudde!

En stund var det helt tomt for toaletter på fabrikken. Raket. Det hadde aldri skjedd før.

Så langt i år er vi allerede forbi 2019 i omsetning.
Gunhild Sjøvik

Gunhild er gledesstrålende fornøyd og klar for å fortsette sin misjon med å redde en bit av verden med Cinderella.

Det kan blåse hardt her ute på kysten. Heldigvis er det stort sett medvind for Cinderella Eco Group. Også i pandemiåret 2020. Men så er det kanskje når det går dritt at man som mest trenger en do. 

VIL DU HA EN BANK SOM STØTTER DEG OG BEDRIFTEN DIN?

Vi er brennende opptatt av å være den beste støttespilleren for deg og bedriften din. Hos oss får du hjelp med planlegging og viktige avgjørelser.

Flere historier om lokale bedrifter

Skapte en smak av storby i Harstad

Skapte en smak av storby i Harstad

Hjertet til Camilla ville bake. Hun bestemte seg for å følge hjertet hjemme i Harstad. Det ble en avgjørelse som falt flere i smak.

En koko ide ble suksess

En koko ide ble suksess

Stine og Øyvind satset alt og bestilte 10.000 kjoler av eget design. Nå selger de kjoler til hele Europa – fra Fosnavåg.

Lagde business av motvind og regn

Lagde business av motvind og regn

Det er mye motvind på Sør-Vestlandet. For brødrene Jarle og Arnstein ga det rev i seilene. De laget business av ekte norsk drittvær.

Slik lykkes de som bønder

Slik lykkes de som bønder

Familien Dyste på Toten driver med alt fra sauedrift, korn- og bærproduksjon til snøbrøyting, og står dermed støtt som fjell.

Har du tenkt på at små og mellomstore bedrifter...

  • utgjør 99 % av alle bedrifter i Norge.
  • står for 44 % av landets verdiskaping.
  • er viktig for å holde norske lokalsamfunn i gang.

Det har vi. Derfor lanserer vi Bedriftsløftet, for å få flere bedrifter til å lykkes i Norge. Har du en bedrift, eller skal starte for deg selv?

Se hvordan du kan få hjelp til å lykkes

Laster bunnfooter