Eksempel på dialog på tjenesten Tise, der svindleren lurer selger over på en annen betalingsform.
Aktuelt

Selge brukte varer på nett? Vær OBS på svindlere!

1. desember 2022

De siste årene har flere valgt å både kjøpe og selge brukt klær og utstyr på nett, med god hjelp av tjenester som Finn.no og Tise. Du har helt sikkert lest om de som har blitt svindlet eller forsøkt svindlet når de har kjøpt noe på nett, og er kanskje litt ekstra på vakt. Nå er det imidlertid en ny svindelvariant på gang, der du som selger blir forsøkt lurt. 

Direktør for Forretningsutvikling i SpareBank 1 Helgeland, Øyvind Karlsen, ber folk være ekstra på vakt. 

- Det er generelt mye svindelvirksomhet i desember i forbindelse med julehandelen, og vi vil gjerne be folk være ekstra varsomme når de betaler på nett. Nå må vi også se oss nødt til å advare de som selger brukte varer via nettbaserte bruktmarkeder, slik som Finn.no, Tise eller Facebook Marketplace. Her ser vi nemlig en ny type phishing, forteller Karlsen. 

Nå må vi også se oss nødt til å advare de som selger brukte varer via nettbaserte bruktmarkeder, slik som Finn.no, Tise eller Facebook Marketplace. Her ser vi nemlig en ny type phishing
Øyvidn Karlsen, direktør for forretningsutvikling i SpareBank 1 Helgeland

Egen betalingsløsning

I den nye svindelvarianten blir selger kontaktet som vanlig av en potensiell kjøper, men det er når betalingen skal skje at folk må være på vakt, forteller Karlsen. 

- Kjøper foreslår for selger å betale for varen via en egen betalingsløsning, og sender selger en link der hun eller han blir bedt om å legge inn kortinformasjon for å få pengene sine. Dette er imidlertid en «phishingside», der svindlerne sitter og følger med på hva du taster inn – og bruker denne informasjonen til å tappe kontoen din for penger.  

- I stedet for å motta penger for et salg, ender selger opp med å tape masse penger, forteller Karlsen. 

Karlsen ønsker også å advare mot en variant der kjøper foreslår for selger å bruke en frakttjeneste, for eksempel Helthjem, for å få levert varen. I dette tilfellet blir selger bedt om å betale porto eller kjøpe en forsikring. Kjøper sender dermed en link til en side hvor portoen eller forsikringen kan betales, og kjøper blir sendt til en nettside som ser helt legitim ut – men som dessverre også er en phisingside. 

Hvordan unngå å bli lurt? 

Karlsen har spesielt fem lure tips du kan ha i bakhodet når du kjøper og selger på nett:   

  1. Ikke klikk på lenker du får tilsendt. Benytt deg av de tradisjonelle betalingsmåtene nettstedet du bruker anbefaler; Tise har for eksempel en egen betalingsløsning. 
  2. Ikke godkjenn betalinger eller påloggingsprosesser som du ikke har startet selv.
  3. Benytt deg av de chattetjenestene tjenesten tilbyr. Disse tjenestene har sikkerhetskontroller, og svindlerne forsøker å sno seg unna disse ved å flytte samtalen over på Messenger, Whatsapp eller SMS. 
  4. Tise og Finn.no har gode råd om trygg handel på sine sider – les dem for å få gode råd, og for å holde deg oppdatert på aktuelle svindelmetoder de ser. 
  5. Og til slutt: Aldri oppgi kontoinformasjon eller BankID-passord til noen, uansett hvem som ber om det.

Hva er phishing?

Phishing er en engelsk betegnelse som på norsk kan oversettes til nettfisking, det vil si å fiske etter sensitiv informasjon på nett. Phishing kan skje via e-post, SMS eller på sosiale medier, og skjer ved at man «lures» inn på en falsk nettside for å oppgi sensitiv informasjon, slik som kontoinformasjon, BankID-passord eller liknende.

Svindlernes mål er å motta såpass mye informasjon at de kan bryte seg inn på en konto og tappe denne for penger. 

#Aktuelt

Laster bunnfooter