Bærekraftsstrategien skal være førende for vårt arbeid med bærekraft i perioden 2023-2024. Den tydeliggjør og støtter våre medarbeidere og ledere i beslutninger og dalig arbeid.
SpareBank 1 Helgeland skal være en tydelig drivkraft for bærekraftig vekst, kompetanse og samarbeid på Helgeland. Bankens arbeid med bærekraft og samfunnsansvar er forankret i FNs prinsipper for bærekraftig bankdrift1 og FNs bærekraftsmål. Banken rapporterer i henhold til relevante lovkrav og har en gradvis implementering og rapportering i henhold til CSRD som banken er pålagt fra og med FY2025.
SpareBank 1 Helgeland har revidert sin vesentlighetsanalyse for å tilfredsstille kravene i CSRD. I I EUs nye bærekraftsdirektiv er dobbelt vesentlighet et sentralt prinsipp. Den første delen av dobbel vesentlighet handler om å identifisere bærekraftstema som er vesentlige når det gjelder effekten foretakets egen aktivitet kan ha på interessenter og samfunnet for øvrig (påvirkning vesentlighet). Den andre delen handler om bærekraftstema som er finansielt vesentlige basert på hvordan disse kan påvirke foretakets verdi, lønnsomhet og omdømme (finansiell vesentlighet).
For å kunne gjøre en vesentlighetsvurdering har det vært sentralt å engasjere bankens viktigste interessenter. En interessent er definert som enhver person, gruppe eller organisasjon som kan påvirke eller som påvirkes av organisasjonens aktiviteter.
Gjennom en interessentanalyse analyseres ulike interessentgruppers interesser, påvirkningsmulighet og behov. Formålet med analysen er å danne et helhetsbilde av de viktigste interessentene som bedriften må forholde seg til og ta hensyn til i sine beslutninger. Banken har både gjennomført en interessentanalyse i 2022, og har supplert denne i 2023. Banken har derfor gjort en analyse av følgende interessenter:
Banken har identifisert tre svært vesentlige temaer i arbeidet med bærekraftstrategien;
ESRS E1: Finansierte utslipp
ESRS S1: Opplæring og kompetansebygging knyttet til ESG
ESRS S3: Bidrag til lag, foreninger og samarbeidspartnere/Stille krav til inkludering i arrangement
Det er utviklet hovedmål, delmål og tiltak knyttet til disse temaene. Felles for alle temaene er et ønske om å kunne bidra til å hjelpe kundene våre, enten det gjelder god rådgivning når prisene og rentene stiger eller å støtte bedrifter som er midt i det grønne skiftet.
Klimagassutslippene fra SpareBank 1 Helgelands utlånsporteføljen skal halveres innen 2030.
Utlånsporteføljen til SpareBank 1 Helgeland skal være klimanøytral i 2050.
SpareBank 1 Helgeland skal bidra til at kundene kan ta klimavennlige valg.
SpareBank 1 Helgeland har oversikt over klimarisiko i vårt markedsområde og portefølje.
SpareBank 1 Helgeland har klimarisiko som en integrert del av våre risikovurderingsprosesser.
SpareBank 1 Helgeland skal redusere klimagassutslipp fra egen drift med 50 prosent innen 2030 og ha netto nullutslipp i 2050.
Delmål:
SpareBank 1 Helgeland skal legge frem klimagassregnskap for Scope 1-3 i tråd med GHG-protokollen.
- SpareBank 1 Helgeland skal i løpet av første halvår 2024 utarbeide en overgangsplan for hvordan banken skal kutte utslipp i egen drift og utlånsporteføljen for å nå målene i strategien.
- PM: Følgende mål for grønne lån:-100 % av lån til nybygde boliger.
- Årlig øke andelen av lånene til rehabilitering som gjør boligene aligned med taksonomien.
- Årlig øke andelen av boliglån til boliger som er aligned med taksonomien.
- BM: Årlig låne ut minst 200 millioner kroner til prosjekter som kvalifiserer til grønne lån.
- Årlig redusere andelen eiendommer som banken har pant i uten registrert energiklasse med 5 %.
Alle ansatte og tillitsvalgte i SpareBank 1 Helgeland skal være i stand til å ivareta bærekraft i sitt arbeid. De skal møte endringer i reguleringer og markedet med trygghet for at de har og vil få løpende opplæring.
Delmål:
Utarbeide en kompetanseplan for ansatte og tillitsvalgte for 2024.
Arrangement betyr i denne sammenhengen organisert aktivitet som skjer en eller flere ganger.
Hovedmål:
SpareBank 1 Helgeland skal sette bærekraft på dagsorden på sine sponsorseminar.
SpareBank 1 Helgeland skal utvikle rutiner og retningslinjer for oppfølging av forventninger knyttet til bærekraft og inkludering overfor samarbeidspartnerne, med mål om «flest mulig, lengst mulig» og forebygging av utenforskap og frafall, spesielt fra idretten.
Innkjøp av profileringsartikler skal vurderes ut fra bærekraft, og være kvalitetsartikler med lang holdbarhet, Forbruket av profileringsartikler skal halveres, fra innkjøpstallene i 2021.
SpareBank 1 Helgeland skal redusere risiko for, og arbeide mot økonomisk kriminalitet, herunder hvitvasking, terrorfinansiering og bedrageri.
- SBH skal vise åpenhet og rapportere på transaksjoner identifisert for videre kontroll, og saker rapportert til Økokrim.
SpareBank 1 Helgeland skal ivareta de registrertes rettigheter og friheter innen personvern i prosesser og oppgaver banken utfører.
- SpareBank 1 Helgeland skal sikre etterlevelse av personvernlovgivningen, vise åpenhet og rapportere antallet avvik meldt til Datatilsynet og eventuelle pålegg eller sanksjoner.
SpareBank 1 Helgeland skal beskytte kunders, ansatte og selskapets verdier, informasjon og omdømme ved å redusere risiko for alvorlige brudd på informasjonssikkerheten, og håndtere trusler slik at de ikke får alvorlige konsekvenser.
- SpareBank 1 Helgeland skal vise åpenhet og rapportere antallet avvik på IKT-forskriften meldt til Finanstilsynet og eventuelle pålegg eller sanksjoner.
SpareBank 1 Helgeland skal bidra til at kundene har orden i økonomien, tåler svingninger i markedet og er i stand til å oppfylle sine økonomiske forpliktelser.
SpareBank 1 Helgeland støtter opp om seriøse bedrifter og et organisert arbeidsliv.
- SpareBank 1 Helgeland skal ikke medvirke til brudd på menneskerettigheter, arbeidstakeres rettigheter og internasjonal rett, og ivaretar krav og plikter definert i åpenhetsloven.
{
"EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.",
"CHECKBOX_ERROR": "",
"CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene",
"DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.",
"DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).",
"RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.",
"POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).",
"TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.",
"TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.",
"ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).",
"ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).",
"SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).",
"PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).",
"MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)",
"SEARCH_ALLE": "Alle",
"MORE_INFO": "Vis mer informasjon",
"RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor",
"RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver",
"VIEW_IN_MAP": "Vis i kart",
"BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har",
"AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg",
"AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg",
"MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Sjekk mine oppgaver",
"MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå",
"MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en",
"FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema
",
"FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse",
"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR",
"TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn",
"NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.",
"SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land",
"GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på",
"GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis treff for",
"MODAL_CLOSE": "Lukk",
"SEND_TO_BANK_BEFORE_INFO_TEXT": "Vil du komme rett til",
"SEND_TO_BANK_AFTER_INFO_TEXT": "neste gang?",
"SEND_TO_BANK_NEXT_BUTTON_TEXT": "Ja, husk banken min",
"SEND_TO_BANK_CANCEL_BUTTON_TEXT": "Nei, ikke nå",
"SEND_TO_BANK_NEXT_DISCLAMER_TEXT": "For at du skal slippe å velge bank hver gang, bruker vi funksjonelle informasjonskapsler som lagrer hvordan du bruker nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort."
}