Åpenhetsloven skal sikre anstendige arbeidsvilkår i hele verdikjeden. Det betyr at banken både skal sikre at vi og leverandørene våre fremme respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
Om åpenhetsloven
Lovens formål er å fremme virksomheters respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i forbindelse med produksjon av varer og levering av tjenester. I tillegg vil loven sikre allmenheten tilgang til informasjon om hvordan virksomheter håndterer negative konsekvenser knyttet til dette.
Loven gjelder for større virksomheter som er hjemmehørende i Norge, og som tilbyr varer og tjenester i eller utenfor Norge. Loven gjelder også for større utenlandske virksomheter som tilbyr varer og tjenester i Norge, og som er skattepliktige til Norge etter norsk intern lovgivning.
Bedriftene som treffes av Åpenhetsloven plikter å utføre aktsomhetsvurderinger og å kunne offentlig redegjøre for disse. Vurderingene skal omfatte både egen virksomhet og hele leverandørkjeden og må utføres regelmessig. Videre plikter de å oppgi informasjon om hvordan virksomheten håndterer faktiske og mulige konsekvenser i samsvar med sine aktsomhetsvurderinger til alle som kommer med skriftlig forespørsel om dette. Redegjørelsen skal oppdateres og offentliggjøres innen 30. juni hvert år,
Forbrukertilsynet er tildelt oppgaven med å veilede om og føre tilsyn med loven.
Slik jobber vi med Åpenhetsloven
SpareBank 1 Helgeland ivaretar krav og plikter definert i åpenhetsloven, og vi har gjennom policy for samfunnsansvar og bærekraft forpliktet oss til å kartlegge faktiske og potensielle negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Dette gjelder både i egen drift, i investeringer og i hos forretningspartneres underleverandører. Vi redegjør årlig for aktsomhetsvurderinger og iverksatte og planlagte tiltak etter OECDs retningslinjer for flernasjonale selskaper.
I 2022 gjennomførte vi aktsomhetsvurderinger av egen drift og leverandører, som ikke omfattes av felles innkjøpsavtaler. Det ble gjennomført aktsomhetsvurderinger av 43 leverandører, inkludert av SpareBank 1 Utvikling og SpareBank 1 SamSpar som banken har de fleste innkjøps- og systemavtaler gjennom. Aktsomhetsvurderingene er bygget på en overordnet risikovurdering med bruk av kjente kilder, som Arbeidstilsynets og Økokrims rapporter på arbeidslivsfeltet.
Fra 2023 gjøres aktsomhetsvurderinger løpende, og før inngåelse av vesentlige avtaler (hvor bankens avtaler med leverandøren har en årlig verdi på kr. 100 000,- eller mer.
Redegjørelsen for aktsomhetsvurderingene finnes i bærekraftsbiblioteket.