Avvikling av bedriften

Det kan være mange grunner til å legge ned bedriften. Men også mye å tenke på når avviklingen blir et faktum.

Kontormiljø

Når er det riktig å avvikle?

Om du ikke lenger er innstilt på å drive bedriften, og vil eller får til å selge, vil det være riktig å avvikle.

Hvis bedriften ikke drives videre, og du heller ikke melder oppbud vil du fortsatt måtte levere lovpålagte oppgaver og skjemaer. Det lønner seg altså ikke å bare legge driften på is.

Hvordan foregår en avvikling?

Å legge ned bedriften må gjøres i to trinn.

1. Generalforsamlingen må bestemme at bedriften skal oppløses. Dette protokollføres og sendes til Foretaksregisteret i en Samordnet registermelding, minimum 6 uker før bedriften formelt kan avvikles. 

Disse 6 ukene (eller mer) kalles avviklingsperioden. Nå kan du forberede avviklingen.

2. Endelig sletting av bedriften skjer ved at generalforsamlingen beslutter sletting av bedriften, godkjenner sluttregnskapet og sender inn protokoll i en ny Samordnet registermelding.

Hva skjer i avviklingsperioden?

Å avvikle en bedrift krever en del papirarbeid. Her er det du må huske å gjøre før bedriften kan bli endelig slettet.

Om du ikke hadde det fra før, må du nå få full oversikt over bedriftens økonomiske situasjon.

Du må sette opp balanse og gi beskjed til kreditorer at bedriften blir avviklet. Deretter er det på tide å gjøre opp for seg. Om nødvendig ved å selge unna eiendeler først.

Avvikling eller konkurs?

For å kunne avvikle en bedrift må du ha nok eiendeler til å dekke forpliktelsene.

Har du ikke nok til å kunne gjennomføre avvikling må du melde oppbud, som er det samme som å slå bedriften konkurs.

Er du i tvil om hva som kreves i din situasjon bør du søke økonomisk eller juridisk bistand.

Husk at du også etter avvikling må oppbevare regnskapstall.

Styret har ansvar for at bokføringsloven følges, og at regnskapet blir oppbevart i minimum 5 år.