Slik bytter du bank for bedriften

Bytte bank til oss? Det er faktisk enklere enn du tror. Hos oss får du alt bedriften trenger på ett sted, og en sparringspartner som kjenner det lokale næringslivet.

mann og dame jobber på en laptop

Hvordan bytte bank?

1. Bli bedriftskunde

For å bytte bank til oss må du først søke om å bli kunde. Det gjør du enkelt ved å klikke på knappen under og følge stegene. 

2. Bestill produkter

Mangler du noen produkter og tjenester etter at du har blitt kunde hos oss, kan du enkelt bestille disse her. 

3. Flytt midler

Overfør midlene fra bedriftens gamle bank til de nye kontoene hos oss. Deretter sier du opp kontoer, produkter og tjenester i den gamle banken. Nye kontonummer finner du i nettbanken.

4. Velkommen!

Nå er det aller meste i orden, og bankbyttet er fullført. Det kan også være økonomisk gunstig for bedriften å samle alt på ett sted, noe som i tillegg gir deg en enklere oversikt.

Og du – husk at du kan når som helst snakke med oss om du trenger hjelp til noe mer.

Trenger du hjelp? Ingen problem!
Sjekk hva andre lurer på, eller ta kontakt med oss for å bli guidet gjennom prosessen.

Hos oss skal bedriften føle seg sett, hørt og ivaretatt

For oss er dette mer enn en jobb, og vi står på hver dag for å bidra til at folk og bedrifter når målene sine. Hos oss kan du være trygg på at du får verktøyene du trenger for å gjøre ting selv og hjelp når du trenger det.


Vanlige spørsmål om bankbytte

I tillegg til de vanlige produktene som du får når du blir kunde, er også disse viktige å få på plass for å sikre en sømløs økonomisk hverdag for deg og din bedrift:

Som regel tar det inntil 1-2 uker før bankbyttet er fullstendig.

Det som tar lengst tid er behandlingen av anti-hvitvaskingsdelen under opprettelsen av kundeforholdet.

Dette er noe alle banker er påkrevd å gjennomføre, og vil være likt uansett hvilken bank du går til. Det er strenge krav til anti-hvitvasking som alle norske banker må forholde seg til.

Bedriftens betalingstjenester, bortsett fra AvtaleGiro, må bestilles på ny hos oss.


AvtaleGiro

Med AvtaleGiro kan bedriften sende faktura automatisk til kunder, eller dere kan betale fakturaer fra faste leverandører automatisk. Dersom du har AvtaleGiro i din gamle bank, kan vi flytte dette for deg.


eFaktura og EHF

Den enkleste måten å sende og motta eFaktura er å bruke et regnskapsprogram, men du kan også bestille sending og betaling av eFaktura via fakturatjenesten i nettbanken.

Bedriftens innbetalingstjenester må bestilles på ny hos oss. 


Faktura med KID (OCR)

Med en OCR-avtale bokføres alle innbetalingene med KID automatisk.


eGiro og Cremul

eGiro og Cremul er ulike navn på samme produkt. Med eGiro eller Cremul får dere elektroniske meldinger om innbetalinger, og slipper derfor å registrere innbetalinger uten KID manuelt. 

Om dere skal ha eGiro eller Cremul kommer an på hvilket regnskapsprogram dere bruker. Ta kontakt med oss, så hjelper vi dere med riktig løsning.

Bedriftens skattetrekkskonto kan vi flytte over fra din gamle bank for deg. Da slipper du å frigi midler for så å overføre til en ny konto.

Du kan velge å flytte regnskapet selv i SpareBank 1 Regnskap, eller så kan vi gjøre det for deg. Det er enklest å bytte regnskapsprogram ved årsslutt, men du kan selvfølgelig gjøre det når som helst i løpet av året også.

De aller fleste regnskapsprogram kan kobles sammen med nettbank bedrift. Dette kalles bankintegrasjon. 


Bruker du SpareBank 1 Regnskap hjelper veiviseren deg med å koble regnskapsprogrammet til nettbanken.

For at regnskapsfører skal kunne godkjenne betalinger, må regnskapsbyråets nettbank og bedriftens nettbank kobles sammen. Dette ordner regnskapsbyråets nettbankadministrator. 


Da får regnskapsfører godkjenningsrett på aktuelle kontoer i sin nettbank. Deretter bestemmer dere i regnskapsprogrammet at regnskapsfører skal godkjenne betalingene.

Nyttige tips til bedrifter som skal bytte bank

  • Betalinger som er lagt til forfall: Husk at betalinger som er lagt til forfall hos den gamle banken må legges inn på forfallsregisteret på nytt hos oss. 
  • Ta vare på kontoutskrifter: Når du sier opp kundeforholdet ditt i gammel bank, mister du ofte tilgang til historikk og kontoutskrifter. Hvis du vet at det noe historikk du trenger å ta vare på, er det smart å lagre eller skrive ut kontoutskriftene.
  • Betal eventuelle papirfakturaer i overgangsfasen: Som regel vil fakturaer sendes som EHF dersom AvtaleGiro er avsluttet uten at en ny er satt opp. Dette er også en regnskapsmessig fordel for bedriften. Skulle du likevel motta papirfaktura på en regning du egentlig har AvtaleGiro-avtale på betaler du den. 
  • Husk å informere om nytt kontonummer for innbetaling hvis du fakturerer uten betalingstjeneste.

Samle alt på ett sted?

Det kan være både økonomisk gunstig og mer oversiktlig å samle bedriftens produkter og tjenester på samme sted.

Forsikring

Gode forsikringer trygger bedriftens fremtid. Vi skreddersyr bedriftsforsikringer for alle typer bedrifter.

Pensjon

Visste du at SpareBank 1 har Norges mest fornøyde pensjonskunder?

Regnskap

Her får du alt du trenger for å holde orden på regnskapet i bedriften – du velger selv hvor mye du trenger hjelp til.

Leasing

Visste du at bedriften kan leie kjøretøy, utstyr og maskiner gjennom oss i stedet for å kjøpe det selv?


{ "EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.", "CHECKBOX_ERROR": "", "CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene", "DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.", "DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).", "RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.", "POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).", "TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.", "TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.", "ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).", "ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).", "SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).", "PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).", "MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)", "SEARCH_ALLE": "Alle", "MORE_INFO": "Vis mer informasjon", "RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor", "RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver", "VIEW_IN_MAP": "Vis i kart", "BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har", "AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg", "AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg", "MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Sjekk mine oppgaver", "MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå", "MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en", "FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema ", "FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse", "TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR", "TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn", "NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.", "SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land", "GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på", "GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis treff for", "MODAL_CLOSE": "Lukk", "SEND_TO_BANK_BEFORE_INFO_TEXT": "Vil du komme rett til", "SEND_TO_BANK_AFTER_INFO_TEXT": "neste gang?", "SEND_TO_BANK_NEXT_BUTTON_TEXT": "Ja, husk banken min", "SEND_TO_BANK_CANCEL_BUTTON_TEXT": "Nei, ikke nå", "SEND_TO_BANK_NEXT_DISCLAMER_TEXT": "For at du skal slippe å velge bank hver gang, bruker vi funksjonelle informasjonskapsler som lagrer hvordan du bruker nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort." }