Direktørsvindel

Direktørsvindel, også kalt CEO-svindel, innebærer at en ansatt lures til å betale en falsk faktura eller overføre penger fra bedriftens konto.

Mann lener seg bakover og smiler. Illustrasjon.

Kjennetegn

Metoden baserer seg ofte på sosial manipulering og grundig forarbeid. Svindlerne har ofte lært seg språket dere bruker på arbeidsplassen og plukket opp intern informasjon. Dette bruker de for å fremstå som profesjonelle.

  • En leder, forretningspartner eller en annen du til vanlig ikke har direkte kontakt med, sender deg en epost eller ringer deg uventet.
  • Du blir bedt om å betale en faktura eller overføre penger. Ofte til et utenlandsk kontonummer.
  • Personen ber om konfidensialitet. Det kan begrunnes med en hemmelig forretningsavtale, oppkjøp eller lignende.
  • Du får beskjed om at det haster.
  • Du blir truet, smigret, eller får løfter om belønning.
  • Du føler at forespørselen er uvanlig, at dette skiller seg fra bedriftens rutiner.

 


Slik unngår du å bli lurt

For å unngå å bli lurt er det viktig å være på vakt. Her er noen nyttige tips for å beskytte bedriften din:

  • Vær forsiktig med å gi ut personlig informasjon eller bedriftsinformasjon til folk du ikke kjenner.
  • Bruk sikre betalingsmetoder og sjekk bankinformasjonen nøye før du betaler.
  • Bekreft alltid med en fagperson eller -avdeling på arbeidsplassen din, dersom du er usikker. Dette bør du gjøre gjennom en annen kanal enn der du fikk henvendelsen. 
  • Innfør dobbel godkjenning av betalinger i nettbanken. Da sikrer du at betalingene er kontrollert av to ansatte før beløpet går til utbetaling.
  • Innfør grundig opplæring og rutiner for betalinger og overføringer.

Er overføringen eller betalingen allerede gjennomført?

Ta kontakt med banken og politiet så raskt som mulig! Handler du raskt, kan vi kanskje stoppe overføringen.