Har du allerede reiseforsikring gjennom SpareBank 1 eller LOfavør?
Start kjøp, så hjelper vi deg med å endre til den nye.
Reiseforsikring fra Fagforbundet
Ingen egenandel. Avbestillingsforsikring er inkludert.
Gjelder reiser inntil 70 dager, og reisekortet er lett tilgjengelig i mobilbanken.
Du er forsikret fra du drar hjemmefra. Det er ingen krav til overnatting eller flyreise.
De mest lojale og
fornøyde forsikringskundene, både før og etter skade.
Hva dekker reiseforsikringen?
Når gjelder forsikringen: | Ferie-, fritids- og yrkesreiser hele døgnet fra man forlater hjemmet. |
Hvem gjelder forsikringen for: | • Forsikringstager. • Familie – hvis avtalt (barn under 21 år). |
Reisens varihet: | Inntil 70 dager. Kan utvides til 90, 120 eller 180 dager. |
Sykdom på reise: | Ubegrenset erstatningssum. |
Avbestilling: | Ubegrenset erstatningssum. |
Hjemtransport: | Ubegrenset erstatningssum. |
Evakuering: | Ubegrenset erstatningssum. |
Forsinket fremmøte/innhenting: | Ubegrenset erstatningssum. |
Forsinket avgang, innhenting og merutgifter til overnatting | Inntil kr 6.000 per person. |
Forsinket bagasje ved utreise: | Inntil kr 5.000 per person (min. 4 timers forsinkelse). |
Innhenting fastlagt reiserute som følge av sykdom: | Inntil kr 150.000 (per skadetilfelle). |
Avbrutt reise: | Ubegrenset inntil reisens pris (Inntil kr 2.000 per person/døgn). |
Ulykke voksen 20-70 år, 100 % varig medisinsk invaliditet/død: | Kr 500.000. |
Ulykke voksen 70-75 år*, 100 % varig medisinsk invaliditet/død: | Kr 100.000. |
Ulykke barn, 100 % varig medisinsk invaliditet/død: | Kr 700.000. |
Reisegods: | Ubegrenset samlet sum**. |
Verdigjenstander: | Inntil kr 40.000 samlet per skadetilfelle. |
Øvrige gjenstander: | Inntil kr 40.000 per enkeltgjenstand. |
Egenandel leiebil: | Ubegrenset (iht. kontrakt). Dette dekkes ikke: |
Egenandel: | Ingen. |
Vi anbefaler at du leser forsikringsvilkårene, slik at du får full oversikt over hvilke regler som gjelder.
Hvorfor er denne reiseforsikringen en av markedets beste?
- Den har svært gode vilkår og rabattert pris
- Forsikringen gjelder hele familien, døgnet rundt, i hele verden
- Gjelder alle reiser, inntil 70 dager (kan utvides)
- Det stilles ingen krav til overnatting eller flyreise
- Gjelder hele familien (ektefelle/samboer og barn under 20 år), uavhengig om dere reiser sammen eller hver for dere
Reiseforsikring vilkår og IPID
Vilkår
Her kan du laste ned fullstendige vilkår som gjelder hvis du kjøper forsikring i dag.
Har du forsikring hos oss fra før, må du logge inn og sjekke vilkårene som gjelder for deg.
Hvem kan kjøpe forsikringen?
Alle som er medlem i Fagforbundet kan kjøpe reiseforsikringen. Du må også være medlem av folketrygden eller ha de syketrygderettigheter som EØS-avtalen gir. I tillegg må du ha fast bostedsadresse i Norden, og være registrert i et av de nordiske folkeregistrene.
Hva lurer andre på?
Hva dekker avbestillingsforsikringen?
Avbestillingsforsikring er en dekning du har gjennom helårs reiseforsikringen din eller reiseforsikringen du har gjennom kredittkortet ditt. Avbestillingsforsikringen gir deg pengene tilbake hvis du trenger å avbestille en reise på grunn av uforutsette hendelser.
Du er dekket hvis avbestillingen skyldes:
- Du, reiseledsager, nærmeste familie eller nøkkelperson i reisefølge rammes av alvorlig akutt sykdom, ulykke eller dødsfall.
- Brann, innbrudd eller vannskade som krever at du må være tilstede.
- At reisen er i strid med reiseråd fra Utenriksdepartementet. Reisen må ha blitt bestilt før UD utga reiseråd.
Du får refundert penger for:
- Reisen og oppholdet.
- Utflukter og arrangementer.
- Dyrepensjonat (hund/katt) når du må avbestille reisen.
Slik bruker du avbestillingsforsikringen:
- Avbestilling av reise, hotell og andre reservasjoner
Kontakt flyselskapet, hotellet, reisebyrået eller der du har gjort reservasjonen, og avbestill. Ta vare på bekreftelse for eventuelle avbestillingsgebyr du må betale. Sjekk om reiseselskapet dekker noe ved avbestilling. - Be om legeerklæring og annen dokumentasjon
Skyldes avbestillingen egen sykdom, skaff en legeerklæring som bekrefter dette. Hvis det skyldes annen sykdom i familien, barn eller nøkkelperson i reisefølge, få en bekreftelse på dette.
Hvis avbestillingen skyldes andre årsaker enn sykdom, som for eksempel branntilløp, ulykker og skader, ta vare på alt som forklarer hvorfor reisen måtte avbestilles. - Meld ifra til Fremtind
Fremtind utbetaler vanligvis erstatningen raskt til din konto.
Blir du syk eller skadet på ferie i utlandet, er det viktig at du tar kontakt med vår alarmsentral SOS International eller ringer deres døgnåpne telefon:
De vil hjelpe deg med å finne nærmeste godkjente sykehus eller legekontor og sørge for at du får riktig og nødvendig behandling. De hjelper deg med alt fra syke barn og matforgiftning til brukket bein. I tillegg vil de ta seg av alt det praktiske.
På sykehuset/legekontoret
Hvis du blir bedt om å vise frem reiseforsikringsbeviset/reisekortet ditt, finner du dette i mine forsikringer, mobilbanken/nettbanken eller LOfavør-appen, under reiseforsikring. Har du reiseforsikringen som er inkludert i kredittkortet finner du dette i mobilbanken/nettbanken under kredittkort > fordeler > reisefordeler.
Husk å ta vare på kvitteringene hvis du betaler for lege, medisin eller transport. Du vil trenge dette når du skal bruke forsikringen.
Hvis du blir lagt inn på sykehus dekker vi også feriedagene du eventuelt mister. Dette gjelder også hvis en lege ber deg holde sengen på hotellet i minst tre dager. Husk da å få en bekreftelse fra legen som behandlet deg om hvor lenge du er bedt om å være sengeliggende. Legeerklæringen får du enten fra lege på stedet eller via en videokonsultasjon. Husk at du må kontakte legen når det skjer, og ikke i etterkant av sykdom eller skade.
Vært syk på reise?
Hvis du ble syk eller skadet på en reise du allerede har startet på eller gjennomført, får du veiledning i skjema for sykdom eller skade på reise. Har du allerede vært i kontakt med SOS International? Da har vi allerede opprettet en sak for deg. Da kan du sjekke status på din skadesak hos Fremtind.
Det er viktig at du kontakter lege på stedet og får en legeerklæring for å få dekket:
- Tapt ferie ved sengeleie
- Ny hjemreise
- Ubenyttede billetter til arrangementer
Utgifter som medisiner, legehonorarer, transportutgifter og lignende kan du vente med å melde inn til du er hjemme igjen. Husk å ta vare på kvitteringer.
Syk før reise?
Hvis det gjelder en reise du har bestilt og ikke kan gjennomføre likevel, får du veiledning i skjemaet for avbestilling.
Skal du ut å reise, og har en kronisk lidelse eller en eksisterende sykdom eller skade og lurer på om reiseforsikringen dekker kostnadene? – få gratis medisinsk rådgivning hos SOS International før du reiser.
Hvor i verden gjelder reiseforsikring?
Reiseforsikringen gjelder i hele verden, til alle land som ikke Utenriksdepartementet fraråder å reise til. Den gjelder fra du går ut døra hjemme, enten du skal på ferie, besøke familie eller bare en tur i butikken. Reiseforsikringen gjelder derimot ikke når du befinner deg:
- I hjemmet ditt
- På fast arbeidssted i arbeidstiden
- På studie-/undervisningssted, SFO eller barnehage
- I militærtjeneste
- På ekspedisjoner, ekstremsport o.l
- På mer enn 6.000 meters høyde
Hvor lenge gjelder reiseforsikring?
Reiseforsikringen gjelder så lenge du har reiseforsikring, men har en begrenset varighet når det gjelder enkeltreiser. Standard varighet for enkeltreiser er 70 dager, men varigheten kan utvides til 90, 120 eller 180 dagers reiseforsikring. Det er også mulig å kjøpe utvidet reisevarighet per uke for enkeltreiser. Ta kontakt med oss om du ser at reisen din blir lengre enn varigheten du har valgt.
Er du usikker på hvilken varighet du har valgt for din reiseforsikring? Logg inn til reiseforsikringen din i «mine forsikringer»
Reiseforsikringen i kredittkortet
Har du reiseforsikring via kredittkortet ditt gjelder andre regler. Les om reiseforsikring i MasterCard.
Se også:
Gjelder reiseforsikring for meg over 70 år?
Gjelder reiseforsikringen for barn som har flyttet ut?
Hvor finner jeg reiseforsikringsbeviset mitt?
Dekker reiseforsikring konkurs?
Bedrift- eller landbruksforsikring? - se her
Skadeforsikringer
Mange skadeforsikringer kan du avslutte selv, ved å logge inn i «mine forsikringer» (eller nettbank/mobilbank) og velge forsikringen du ønsker å si opp. Under forsikringsdetaljer finner du "Avslutt forsikringen".
For noen skadeforsikringer er det ikke mulig å si opp selv. Da må du kontakts oss så hjelper vi deg. Vi trenger å vite avtalenummeret og hvilken forsikring det gjelder.
Hvis en skadeforsikring skal flyttes til annet forsikringsselskap, får vi beskjed fra selskapet som overtar forsikringen, så da trenger du ikke å gjøre noe. Om du flytter forsikringen til oss gir vi beskjed til det andre selskapet om at vi tar over forsikringsavtalen.
For noen skadeforsikringer, kan det være greit å vite:
Kjøretøy
For å si opp en kjøretøyforsikring må du først avregistrere den.
- Har du solgt, vraket eller meldt kjøretøyet ditt stjålet, får vi beskjed fra Statens vegvesen, og vi avslutter forsikringen automatisk for deg samme dag.
- Er det en leasingbil må du kontakte oss for å avslutte forsikringen.
- Har du midlertidig avregistrert kjøretøyet, går du automatisk over på en lagringsforsikring. Hvis du ikke ønsker dette kan du logge inn og avslutte forsikring.
Båtforsikring
Båtforsikringen kan du si opp selv, men det kan være greit å vite at båtforsikringen har sesongvariert pris.
Innboforsikring
Denne kan du også avslutte selv. Under forsikringsdetaljer finner du både «Avslutt forsikringen» og «Endre adresse».
Reiseforsikring
Reiseforsikringen er inngått som en årsavtale, som fornyes automatisk ved hovedforfall. Du kan når som helst kontakte oss og si opp reiseforsikringen, så vil den avsluttes ved hovedforfall.
Personforsikringer
Hvis du sier opp en personforsikring fordi du skal flytte den til et annet forsikringsselskap, bør du lese hvilke regler som gjelder for deg. Det nye forsikringsselskapet kan gi deg avslag, høyere pris eller begrensning på dekninger du har i dag.
For å si opp en personforsikring kan du logge inn i «mine forsikringer» og velge forsikringen du ønsker å si opp. Under forsikringsdetaljer finner du "Avslutt forsikringen". Husk at du kan ha flere av samme personforsikring, så når du kjøper hos et forsikringsselskap vil den ikke automatisk avsluttes hos et annet.
Ønsker du hjelp?
Ja, helårs reiseforsikringen gjelder for alle, uansett alder. Det er ingen øvre aldersgrense for å kjøpe reiseforsikring. Den eneste begrensning er at ulykkesdekningen (engangsutbetaling ved medisinsk invaliditet og død) justeres ned med alderen. Etter du fyller 70 år blir erstatningen redusert, og etter du fyller 75 år opphører denne dekningen. Ellers er alt som før.
Viktig!
For helårs reiseforsikringen er behandling og sykehusopphold etter en ulykke alltid dekket for alle, uansett alder.
For reiseforsikringen i kredittkortet er det flere begrensninger etter du fyller 80 år. Blant annet er du da ikke dekket ved sykdom/ulykke, avbestilling eller hjemreise.
Se oversikt og sammenlign hva som dekkes av begge typer reiseforsikring.
Ja, om du kun ønsker engangs reiseforsikring (enkeltreiseforsikring) har du reiseforsikring inkludert når du betaler reisen din med ditt MasterCard. Enten du skal på dagstur (med fly), en uke til syden eller på lengre opphold (inntil 90 dager) så er en midlertidig reiseforsikring i Mastercardet en rimelig reiseforsikring.
Skal du oppholde deg lengre enn 90 dager, må du kjøpe en helårs reiseforsikring og velge varighet opptil 120 eller 180 dager. Med denne reiseforsikringen har du også mulighet til å kjøpe utvidet reisevarighet per uke for enkeltreiser.
Nei, du kan ikke kjøpe reiseforsikring som gjelder for den aktuelle reisen hvis reisen allerede har startet. Det er derfor viktig å huske at reiseforsikringen må kjøpes før avreise.
Det er også viktig å huske at reiseforsikringen kun dekker avbestilling av reiser og billetter som er kjøpt etter reiseforsikringen ble kjøpt. Hvis reiseforsikringen kjøpes etter at reisen er bestilt/betalt men før avreise, gjelder den som vanlig for alle andre hendelser som skulle skje, som for eksempel forsinkelser, tyveri, sykdom m.m.
Sent ute?
Hos oss får du reiseforsikring på dagen. Eller, faktisk på minuttet dersom du kjøper på nett.
Ja, med reiseforsikringen vår har du ubegrenset samlet forsikringssum (erstatning) for bagasjen. Erstatningen er begrenset til 40.000 kroner per enkeltgjenstand*. For kontanter, pass og reisedokumenter er maks erstatning 10.000 kroner per person. Du er dekket av reiseforsikringen hvis årsaken er:
- Mistet/tapt innsjekket bagasje
- Skade på innsjekket bagasje
- Tyveri
- Ran
*Følgende eiendeler erstattes samlet som en enkeltgjenstand:
(eksempel: tar du med deg 5 dyre smykker på reise, er makserstatningen på 40.000 kroner til sammen for alle smykkene).
- Smykker, klokker, pels og bunad
- Elektronisk utstyr med tilbehør
- Musikkinstrumenter med tilbehør
- Sports-/fritidsutstyr
- Våpen med tilbehør
- Kjøreutstyr til motorkjøretøy
Vi anbefaler deg å kjøpe verdisakforsikring på ekstra dyre verdisaker. Da er du dekket for hele verdien, i hele verden og for nesten alle typer skader og hendelser.
Reiseforsikringen gjelder hele året, fra det øyeblikket du forlater hjemmet ditt. Både du og familien er forsikret på alt fra lange feriereiser til småturer i hverdagen – enten du skal en tur til fjells, ut i skjærgården eller bare til butikken.
Reiseforsikringen dekker tyveri av lommebok, mobil eller andre personlige eiendeler (bagasje du har med på turen). I tillegg er det inkludert en heltids ulykkesforsikring som dekker ulykkesskader hjemme og ved utendørs- og fritidsaktiviteter; blant annet vann- og seilsport, sykkelturer, ridning, klatring, juving, «familierafting» og dykking.
Uansett hvor du skal reise, råder vi deg til å følge myndighetenes reiseråd og gjøre nødvendige smittetiltak.
God tur!
Hvis bagasjen din er mer enn 4 timer forsinket ved utreise, får du erstatning. Er du på jobbreise dekkes nødvendige utgifter uansett hvor kort tid bagasjen er forsinket. Forsinket bagasje ved hjemreise er ikke dekket av reiseforsikringen.
Dette skal du gjøre hvis bagasjen din er forsinket ved utreise:
1. Meld fra til flyselskapet
- Oppsøk skranken til flyselskapet for å melde ifra.
- Få en bekreftelse på forsinkelsen – en såkalt PIR-rapport.
2. Kjøp det du trenger
Blir bagasjen mer enn fire timer forsinket etter adkomst, kan du handle det nødvendige av klær og toalettsaker for inntil 5.000 kroner per person. Gjelder kun ved utreise. Vi dekker ikke utgifter til ting du kjøper etter at bagasjen er tilbake. Dette dekker også eventuell leie av nødvendig barnevogn/sykkel/ski eller annet sportsutstyr.
Husk å ta vare på kvitteringene og bagasjetaggen.
3. Kontakt forsikringsselskapet
Meld saken til Fremtind Forsikring for erstatning, innen 1 år fra hendelsen. Du kan alltid ringe hvis du trenger praktisk og umiddelbar hjelp – (+47 915) 02300.
Se også:
Det er som hovedregel ingen egenandel ved bruk av helårs reiseforsikring.
For reiseforsikringen i kredittkortet er egenandelen 500 kroner for reisegods og behandling etter ulykke. Skal det gjøres aldersfradrag på reisegods, gjøres dette før egenandelen trekkes.
Aldersfradrag ved erstatning
For noen gjenstander som er kjøpt nye er det aldersfradrag ved erstatning:
Gjenstand |
Fradragfrie år |
Fradrag per påbegynt år (maks 80 %) |
Mobiltelefon | 1 | 20 % |
Elektronisk utstyr med tilbehør | 1 | 10 % |
Sykkel | 3 | 20 % |
Briller | 1 | 10 % |
Det er greit å vite at andre gjenstander erstattes med markedspris, gjenanskaffelsespris eller omsetningsverdi som brukt - avhengig av type gjenstand. Det kan også være makserstatning eller andre begrensninger. Se vilkår for detaljer.
Se også:
Nei, reiseforsikringen dekker dessverre ikke knust mobil eller andre gjenstander som blir knust eller ødelagt på grunn av uhell. Hvis du ønsker å forsikre deg mot uhell må du ha innboforsikring topp eller en egen mobilforsikring.
Se full oversikt over hvilke forsikringer som dekker mobilen.
Se også:
Blant Norges beste på skadeoppgjør
*Tusen takk til alle våre kunder! Vi ble kundefavoritt 2023 og er samlet sett blant Norges beste på skadeoppgjør ifølge Bytt.no. Vårt forsikringsselskap Fremtind kommer best ut på både skadeoppgjør, kundeservice og kundetilfredshet for en rekke forsikringer, blant 21 andre forsikringsselskap.
Les om våre best i test-utmerkelser
Forsikringsselskapet vårt er Fremtind Forsikring
Du kjøper forsikringen din hos SpareBank 1, og den dagen du må bruke den, kontakter du forsikringsselskapet vårt Fremtind Forsikring.