mann-med-pc-svett

Bedriften min har blitt svindlet!

Er du redd for at du kan ha blitt lurt? Kontakt oss umiddelbart på telefon, så hjelper vi deg.

Hvert minutt teller. Ring oss først, les videre etterpå.

Usikker på om du har blitt svindlet?

Det er ikke alltid lett å vite om man har blitt svindlet. Har du en dårlig magefølelse, kontakter du oss på telefon for sikkerhets skyld. Jo kortere tid det tar før vi får beskjed, desto raskere kan vi ta tak i saken og forsøke å få stoppet eventuelle transaksjoner.

Ring heller en gang for mye enn en gang for lite.

dame-peker-briller

Dette må du gjøre hvis du har blitt svindlet:

  1. Kontakt først banken på telefon. Vi hjelper deg å sperre kort og BankID. Deretter vil vi gjøre det vi kan for å stoppe overføringer ut av kontoen din.
  2. Videresend gjerne e-postene du mistenker er svindel – eventuelt skjermdump av SMS – til nettsvindel@sparebank1.no. Det vil hjelpe oss å forebygge svindel i framtida.
  3. Bryt eventuell kontakt med svindlerne.
  4. Sikre dokumentasjon, som for eksempel e-poster du har fått, telefonnumre som har ringt deg og kontonumre/wallet-adresser du har blitt bedt om å overføre penger til. Ta gjerne skjermbilder.
  5. Meld fra til politiet. Du bør alltid anmelde hvis din BankID eller andre personlige opplysninger er blitt misbrukt.
  6. Vær obs på nye svindelforsøk, som for eksempel at noen tilbyr deg hjelp med å berge pengene fra forrige svindel.
Mann grubler - mørk bakgrunn

Unngå å bli svindlet igjen

Svindel kan ramme alle bedrifter, og svindlerne blir stadig frekkere. Her er våre tips for å unngå å bli lurt.

Mann grubler - mørk bakgrunn

Vanlige svindelmetoder

Kunnskap er ditt viktigste våpen mot svindlerne. Bli bedre kjent med de vanligste svindelmetodene som rammer bedrifter.