En av fire har delt passordet sitt for innlogging i nettbank eller mobilbank. Dette kommer frem i en undersøkelse Respons Analyse har utført for SpareBank 1. Å dele passord kan få store konsekvenser, selv om det er med noen du stoler på.
Det er i første rekke samboere og ektefeller som oppgir at de deler påloggingsinformasjon med hverandre, 18 % oppgir at de har delt passord med partneren sin. Det er også en del som svarer at de deler passord med barn eller foreldre. Det er de unge som i hovedsak deler passord med foreldrene sine, i aldersgruppen 18-24 år oppgir en av ti at de har delt med foreldre. Det er totalt 28 % av de kvinnelige respondentene som har delt passordet sitt med noen, i forhold til 20 % av mennene.
- Hvis du har delt passord og koder, og banken oppdager at det er noen andre som bruker din BankID, vil den av sikkerhetsårsaker bli sperret. Dette gjelder uansett om det er nær familie. BankID er din digitale legitimasjon og signatur, og vi må være helt sikre på at du er du, og at ingen misbruker din identitet, sier Anna Rønning, antisvindelekspert i SpareBank 1.
Det kan medføre store problemer for deg om din BankID er i feil hender, vedkommende kan for eksempel ta opp lån, få tilgang til helseopplysninger eller signere bindende avtaler i ditt navn.
Det viktigste er å være bevisst på at BankID er personlig, og aldri skal deles med noen, uansett hvem som ber om det.
Anna Rønning, antisvindelekspert i SpareBank 1
Flere opplever å bli lurt av sine nærmeste
- Vi har sett flere eksempler der personer opplever å bli svindlet av partneren sin, hvor det har blitt tatt opp store forbrukslån eller kredittkortgjeld. Det har også vært tilfeller hvor besteforeldre som trenger hjelp i nettbanken ender opp med å bli lurt av barnebarn eller barn som skal hjelpe, sier Rønning.
Denne typen svindel kan oppleves som et stort tillitsbrudd, noe som kan gjøre det vanskelig å anmelde saken til politiet. Mange av sakene ender ikke i anmeldelser, og dette bidrar til store mørketall. Det er derfor vanskelig å si noe sikkert om hvor mange som faktisk opplever å bli svindlet av noen de har en nær relasjon til.
- Å bli svindlet av en man er glad i og som man stoler på, er gjerne ekstra vondt. Det er en veldig krevende situasjon å stå i. For å unngå denne typen svindel er det viktigste å være bevisst på at BankID er personlig, og aldri skal deles med noen, uansett hvem som ber om det, avslutter Rønning.
Har du behov for hjelp til å utføre betalinger eller til å holde oversikt på kontoen din er løsningen å dele konto eller legge til disponent. Dette kan gjøres i nettbanken.
Den elektroniske undersøkelsen er utført av Respons Analyse i perioden 10. – 15. februar 2022 med et landsrepresentativt utvalg på 1.053 personer.
Husk at:
Ved opprettelse av BankID signerer du på at BankID er personlig, og at passord og koder ikke skal deles med andre. Å dele BankID-informasjon med andre regnes som et brudd på avtalevilkårene.
Banken og andre seriøse aktører vil aldri be deg om å oppgi koder og passord via e-post eller telefon. Får du en slik forespørsel, er det sannsynligvis en svindler.
Dette er et dialogvindu der du kan velge hvilke informasjonskapsler du ønsker å aksepterer fra oss.
Bruk av informasjonskapsler
Teknisk
For at nettsidene skal fungere, må vi bruke tekniske informasjonskapsler. Denne kan derfor ikke slås av
Kryss av hvis du vil slippe å gjøre de samme valgene hver gang du er på nettsidene våre. Funksjonelle informasjonskapsler lagrer opplysninger om din bruk av nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort, slik at du kan få funksjonalitet tilpasset deg
Kryss av hvis du vil at nettsidene våre skal bli bedre og enklere å bruke. Informasjonskapslene lagrer statistikk, og brukes for å analysere hva du gjør på nettsidene. Denne informasjonen hjelper oss til å forstå hvordan nettsidene blir brukt, noe som gjør at vi kan forbedre oss
Kryss av hvis du vil ha innhold som er tilpasset deg. Informasjonskapslene samler informasjon om ditt bruksmønster og dine interesser. Dette gjør at vi kan gi deg mer relevant og tilpasset markedsføring, også gjennom våre samarbeidspartnere, på for eksempel nettsider, annonser og i sosiale medier