Fagleder Thomas Allan Nygaard i SpareBank 1 Utvikling
Forbrukerøkonomi

Bruk mobilbanken for å få kontroll på økonomien

AV: Ruth Siri Espedal Lycke
22. april 2021

Thomas Allan Nygaard er en av flere vi kan kalle mobilbankens fedre og mødre. Han og teamet han leder i SpareBank 1 Utvikling jobber med utvikling av mobilbanken sitt utseende og funksjonalitet.

 Nylig fikk SpareBank 1 sølvplassen i Ciceros kåring av Norges Beste mobilbank, med i vurderingen var 16 mobilbanker i det norske bankmarkedet. På topp kom Sbankens mobilbank og DNB ble nummer tre. 

- I SpareBank 1 satser vi på både personlig rådgiving, bankkontor og folk, men også på å være gode på digitale løsninger. Jeg tenker at det er sterkt at vi er helt i toppen i en slik kåring sammen med en ren digital bank, sier Nygaard.

I undersøkelsen som er gjennomført sammen med Norstat har Cicero intervjuet over 1 000 bankkunder om hvor fornøyde de er med mobilbanken, hvordan de bruker den, hvilke egenskaper som oppleves som viktige og om ny funksjonalitet. 

Målet Nygaard og hans team jobber mot er at SpareBank 1s mobilbank skal gi kundene trygghet og oversikt over egen økonomi. Den skal være enkelt å navigere i og hjelpe oss til bevisst pengebruk.

Jeg tror ikke bare det er for å sjekke saldoen på brukskontoen folk logger seg inn i mobilbanken. De logger seg inn for å få det totale bildet over egen økonomi. Den psykologiske tryggheten ved å vite at pengene mine er der fortsatt.
Thomas Allan Nygaard

Mobilbanken – et verktøy for å administrere egen økonomi 

I Cicieros mobilbankundersøkelse svarte rundt halvparten at de bruker mobilbanken til å få oversikt over eget forbruk. Thomas Allan mener oversikt over eget forbruk ikke bare handler om å få folk til å spare mest mulig.

- Jeg tenker mye på hva som gir kundens liv verdi? Forbruk som gir livskvalitet er også riktig bruk av penger. Derfor er det like viktig å se at du har gjort deg fortjent til å gå på det restaurantbesøket eller kjøpe noe du virkelig har lyst på. 

Thomas Allan har fire basic-tips for å få bedre kontroll på økonomien med mobilbanken


1. Hva går inn og hva går ut

- Jeg tror vi må begynne helt grunnleggende. Hva kommer inn på kontoene dine og hva går ut igjen hver eneste måned. I mobilbanken finnes "Min økonomi", her kan velge å se på utgiftene som regelmessig går ut av konto til faste mottakere som strøm og avdrag på lån. Du kan også se hvordan det andre forbruket ditt som på mat og klær og sko varierer fra måned til måned. Dette er viktig, for mange har strevd og gitt opp med å få til et budsjett. Vi vet ikke hvor pengene blir av. Har du oversikten kan du gjør valg endringer, som å si opp noen faste abonnement eller kutte ned på antall kjøp på netthandel.

 

 

2. Få varsel når noe skjer

Det er dumt når regninger ikke blir betalt fordi det er tomt på kontoen. Det er en av de tingene du kan velge å få varsel om på SMS. Varslinger kan du velge ved å gå inn på innstillinger og så varslinger. Du kan også velge å få varsel om hyggelige ting, som at lønn er kommet på konto. 

3.Opprett kontoer og gi dem navn

Å opprette kontoer i digitalbanken er kjempeenkelt. Å ha kontoer til ulike formål gir bedre oversikt over hva pengene skal gå til, enn å samle alt i en stor konto. Det mest brukte kontonavnet i digitalbanken er "Buffer". Det er veldig bra tenkt av mange! Buffer er en egen konto med penger til når kjedelig ting skjer, som at vaskemaskinen ryker eller en bulk i bilen.  Andre utgifter som fortjener en egen konto er strøm. Strømutgiftene varierer mye i løpet av året, og ved å sette inn snittbeløpet for strømregningen hver måned så bruker du månedene med lav regning til å spare til de med høy regning. Og kanskje like viktig er det å ha en "feel good"-konto som gjør at du kan bruke penger med god samvittighet. 

4.DIY - boliglånet

Det er veldig mange som ikke er klar over hvor mye de kan gjør selv når det kommer til boliglånet i mobilbanken. Du kan se alt av betingelser og nedbetalingsplan, du kan endre trekkdato, betale inn ekstra på lånet eller be om avdragsfrihet. 

 

Laster bunnfooter